

Τα παιδιά, όταν προσπαθούν να πληροφορήσουν κάποιον για κάτι, συχνά κάνουν ορισμένα λάθη, επειδή βρίσκονται ακόμα σε διαδικασία μάθησης. Δεν έχουν αναπτύξει πλήρως τη λογική σκέψη, δυσκολεύονται να οργανώσουν σωστά τα γεγονότα και να τα παρουσιάσουν με σειρά. Επιπλέον, επηρεάζονται έντονα από τα συναισθήματά τους – όπως ο φόβος, το άγχος ή ο θυμός – τα οποία μπορεί να αλλοιώσουν τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρουν την πληροφορία. Τέλος, δεν έχουν ακόμη καλή αίσθηση του τι είναι σημαντικό ή όχι σε μια περιγραφή, με αποτέλεσμα να παραλείπουν βασικά στοιχεία ή να δίνουν έμφαση σε ασήμαντα. Όλα αυτά είναι φυσιολογικά στάδια της ανάπτυξης και χρειάζονται καθοδήγηση, κατανόηση και ενθάρρυνση.
Υπάρχουν αρκετές ασκήσεις που μπορούμε να κάνουμε με το παιδί, για να βελτιώσει τις δεξιότητες επικοινωνίας του και να μάθει να πληροφορεί σωστά τον συνομιλητή του. Οι ασκήσεις αυτές εστιάζουν στην οργάνωση σκέψεων, στη σαφήνεια και στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων.
Ορισμένες προτάσεις είναι:
1. Ασκήσεις «Πρώτα-Μετά» (Σειρά Γεγονότων): Αυτή η άσκηση βοηθά το παιδί να μάθει να εκφράζει μια σειρά γεγονότων με λογική και χρονολογική σειρά.
- Πώς το κάνουμε: Του ζητάμε να περιγράψει κάτι που έκανε στην ημέρα του (π.χ. πήγε σχολείο, έπαιξε με φίλους, έφαγε). Μπορούμε να το κάνουμε με παιχνίδια ρόλων, π.χ. παριστάνουμε ότι το παιδί είναι δημοσιογράφος και εμείς συνεντευξιαζόμενοι ή το ανάποδο. Ζητάμε να αφηγηθεί τα γεγονότα με τη σωστή σειρά.
- Ανατροφοδότηση: Του λέμε αν κατάφερε να τα πει με τη σωστή σειρά ή αν χρειάζεται να το ξανασκεφτεί.
2. Ασκήσεις Περιγραφής: Αυτή η άσκηση βοηθά το παιδί να εκφράσει πιο συγκεκριμένα και με ακρίβεια τις πληροφορίες.
- Πώς το κάνουμε: Δίνουμε μια εικόνα ή μια σκηνή και ζητάμε να την περιγράψει με λεπτομέρειες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει χρώματα, σχήματα, συναισθήματα ή δράσεις. Πριν ξεκινήσει, συζητάμε για τη σημασία της χρήσης περιγραφικών λέξεων για να κάνει τη σκηνή πιο ζωντανή.
- Ανατροφοδότηση: Ενθαρρύνουμε το παιδί να είναι πιο συγκεκριμένο με τις λέξεις του και να αποφεύγει τις γενικές εκφράσεις. Αν πει για παράδειγμα «είχε πολλά πράγματα», μπορούμε να το ρωτήσουμε «Ποια πράγματα;».
3. Παιχνίδι Ρόλων (Ρώτησε και Απάντησε): Αυτή η άσκηση ενθαρρύνει το παιδί να σκεφτεί ποια ερωτήματα είναι σημαντικά όταν θέλει να πληροφορήσει κάποιον.
- Πώς το κάνουμε: Παίζουμε ρόλους όπου το παιδί είναι ο «δημοσιογράφος» ή ο «οδηγός» που πρέπει να ρωτήσει συγκεκριμένες ερωτήσεις για να μάθει μια ιστορία. Εμείς μπορούμε να παριστάνουμε κάποιον που του δίνει πληροφορίες και το παιδί να πρέπει να ρωτήσει με τρόπο που να αποσπάσει χρήσιμες και σαφείς πληροφορίες.
- Ανατροφοδότηση: Σχολιάζουμε αν το παιδί έκανε τις σωστές ερωτήσεις (ποιος, τι, πότε, πού, πώς) και αν οι απαντήσεις ήταν σαφείς και κατανοητές.
4. Συνέχεια Ιστοριών: Αυτή η άσκηση ενθαρρύνει το παιδί να συνεχίσει μια ιστορία, προσθέτοντας πληροφορίες με τρόπο που να έχει νόημα.
- Πώς το κάνουμε: Ξεκινάμε μια ιστορία με δύο ή τρεις προτάσεις και ζητάμε από το παιδί να την ολοκληρώσει, προσθέτοντας νέες πληροφορίες. Η ιστορία μπορεί να είναι φανταστική ή κάτι που έχει συμβεί στην πραγματικότητα.
- Ανατροφοδότηση: Το βοηθάμε να παρατηρήσει αν οι πληροφορίες που προστέθηκαν είναι σημαντικές και συμβάλλουν στην κατανόηση της ιστορίας.
5. Επιλογή Σημαντικών Πληροφοριών: Αυτή η άσκηση βοηθά το παιδί να διακρίνει ποια πληροφορία είναι σημαντική και ποια όχι.
- Πώς το κάνουμε: Δίνουμε στο παιδί μια μεγάλη ποσότητα πληροφοριών ή μια περίπλοκη ιστορία και του ζητάμε να επιλέξει τις πιο σημαντικές πληροφορίες για να τις αναφέρει. Για παράδειγμα, αν του πούμε μια ιστορία για το σχολείο, μπορούμε να ρωτήσουμε: «Ποιες είναι οι τρεις πιο σημαντικές πληροφορίες που θα πεις στον φίλο σου για αυτήν την ιστορία;».
- Ανατροφοδότηση: Ενισχύουμε το παιδί όταν επιλέγει τις πιο ουσιώδεις πληροφορίες και εξηγούμε γιατί κάποιες λεπτομέρειες μπορεί να μην είναι απαραίτητες.
6. Ασκήσεις με Κατηγοριοποίηση: Αυτή η άσκηση βοηθά το παιδί να οργανώσει τις σκέψεις του.
- Πώς το κάνουμε: Δίνουμε μια λίστα με διαφορετικές πληροφορίες ή στοιχεία (π.χ., διάφορα ζώα, φρούτα, μέρη της πόλης) και ζητάμε να τα κατηγοριοποιήσει ή να τα παρουσιάσει ανάλογα με κάποιο κριτήριο (π.χ. «Ποια ζώα ζουν στη θάλασσα;»).
- Ανατροφοδότηση: Το βοηθάμε να κατανοήσει τη σημασία της οργάνωσης των πληροφοριών, ώστε να τις καταστήσει πιο κατανοητές για τον συνομιλητή.
7. Ανασκόπηση Ιστοριών: Αυτή η άσκηση βοηθά το παιδί να κατανοήσει αν η ιστορία ή η πληροφορία που μετέφερε ήταν κατανοητή από τον άλλον.
- Πώς το κάνουμε: Μπορούμε να παίξουμε ένα παιχνίδι όπου το παιδί λέει μια ιστορία ή περιγράφει κάτι και στη συνέχεια του ζητάμε να την «ανασκοπήσει» ή να την επαναλάβει με πιο απλά λόγια ή να την εξηγήσει με περισσότερη σαφήνεια.
- Ανατροφοδότηση: Το ρωτάμε αν σκέφτηκε ότι ο συνομιλητής του κατάλαβε την ιστορία και αν μπορεί να τη βελτιώσει.
Με τις παραπάνω ασκήσεις, λοιπόν, το παιδί θα αναπτύξει καλύτερες δεξιότητες επικοινωνίας και θα μάθει να δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες με πιο αποτελεσματικό και κατανοητό τρόπο.
Ενημερωθείτε σήμερα!
Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.
Κλείστε ραντεβού