
- 14 Μαΐου 2025
- 16:51
- Θανος Πεϊος

Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, είναι γνωστό πως επηρεάζονται σημαντικά στον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται, συγκεντρώνονται και ολοκληρώνουν τις σχολικές τους υποχρεώσεις. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να τα υποστηρίζουμε κατά τη μελέτη, όχι μόνο γιατί βελτιώνεται η ακαδημαϊκή τους πορεία, αλλά και γιατί ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους.
Οι γονείς είναι αυτοί που έρχονται συχνότερα αντιμέτωποι με τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν κατά την μελέτη των παιδιών στο σπίτι. Έτσι, ακολουθούν ορισμένες γενικές τεχνικές που μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές, τόσο για την προετοιμασία, όσο και για τη βελτίωσή της:
Ιδέες για εκτόνωση, οργάνωση και προετοιμασία της μελέτης:
- Το παιδί αλλάζει τη διαμόρφωση των επίπλων ή γενικώς ασχολείται με συγύρισμα (σπρώχνει, κουβαλάει).
- Αρμονικές κινήσεις που απαιτούν προσοχή και έλεγχο κίνησης (πότισμα λουλουδιών, τακτοποίηση ραφιών).
- Το κρατάμε από τα πόδια και περπατάει με τα χέρια (καροτσάκι).
- Έχει κάνει για τουλάχιστον 20 λεπτά πεζοπορία.
- Κατά τον ελεύθερο χρόνο του παίζει με τα αγαπημένα του παιχνίδια, αποφεύγοντας την επαφή με οθόνες για τουλάχιστον μισή ώρα πριν την μελέτη.
- Το βάζουμε να τακτοποιεί και να τοποθετεί τα βιβλία και τετράδια στο χώρο μελέτης.
- Εξασφαλίζουμε την υγιεινή του χώρου (καθαρό τραπέζι, καθαρά χέρια, κ.λπ.).
- Δημιουργούμε μαζί του ένα οπτικό πρόγραμμα μελέτης που δείχνει την ώρα και τη διάρκειά της.
- Σε παιδιά που υπερδιεγείρονται, βοηθά να τους κάνουμε ένα χλιαρό ντουζ ή μπάνιο πριν την μελέτη.
- Φροντίζουμε να μην έρχεται σε επαφή με πολύβουες καταστάσεις για τουλάχιστον μισή ώρα πριν την μελέτη.
- Δίνουμε υπενθυμίσεις (4-5 φορές) για το πόσο ελεύθερο χρόνο έχει μέχρι να αρχίσει η μελέτη.
- Φροντίζουμε ο χώρος που θα μελετήσει να έχει αεριστεί καλά και να μην υπάρχουν δυσάρεστες οσμές, αλλά να είναι ωραία αρωματισμένος.
- Φροντίζουμε να έχουν περάσει τουλάχιστον 45 λεπτά μετά το γεύμα του.
Ιδέες για βελτίωση της μελέτης:
- Στην καθιστή θέση, μπορούμε να βάλουμε ένα βαρύ μαξιλάρι στα πόδια ή βαράκια στους αστραγάλους.
- Βάζουμε λάστιχο στα πόδια της καρέκλας για να πιέζει τα πόδια του.
- Φροντίζουμε τα πόδια του να ακουμπούν το έδαφος (αν όχι, βάζουμε ένα κουτί κάτω).
- Μπορούμε να του επιτρέψουμε να εργαστεί και ξαπλωμένο μπρούμυτα ή γονατιστό με το κρεβάτι τραπεζάκι.
- Αντί για καρέκλα, είναι εφικτό να χρησιμοποιηθεί μπάλα γυμναστικής ή μεγάλη μαξιλάρα για κάθισμα.
- Δίνουμε πιο βαριά μολύβια για να γράφει.
- Ανάλογα με το βαθμό διάσπασης και ανάγκης για κίνηση, καθόμαστε δίπλα του ή καλύτερα (αν είναι πιο ανεξάρτητο) απέναντί του.
- Χρήση αντιστρές μπαλάκι ή μπαλάκι άκανθας την ώρα που διαβάζει.
- Φροντίζουμε να υπάρχει πορτατίφ με led φωτισμό, από αριστερά και πίσω του (αν είναι δεξιόχειρας).
- Επιτρέπουμε τη χρήση χρωματιστών μαρκαδόρων υπογράμμισης.
- Χρησιμοποιούμε αναλόγιο κλίσης που μπορεί να προτείνει ο θεραπευτής του παιδιού (καλύτερα 45 μοιρών).
- Φωτοτυπούμε τη σελίδα μελέτης ασπρόμαυρη ή μεγενθύνουμε με σκάνερ το κείμενο.
- Στο τραπέζι εργασίας έχει μόνο τα απαραίτητα για τη μελέτη και δεν υπάρχουν πολλοί οπτικοί διασπαστές γύρω του.
- Βάζουμε χαλαρωτική μουσική (θα ήταν προτιμότερο να αποφεύγονται οι ελληνικοί στίχοι).
- Έχουμε μακριά το τηλέφωνό μας.
- Καλό είναι να μην του μιλάμε πολύ και να μην κάνουμε διάλογο κατά τη διάρκεια της μελέτης του.
- Βάζουμε ένα αρωματικό κερί ή το άρωμα χώρου που του αρέσει (για ηρεμία λεβάντα και βανίλια, για ενεργοποίηση κανέλα).
- Του επιτρέπουμε να μασάει τσίχλα.
- Επιτρέπουμε τις προφορικές επαναλήψεις με κίνηση (π.χ. περπάτημα και απαγγελία).
Ιδέες για τα διαλείμματα της μελέτης:
- Ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού, καθορίζουμε ένα χρονικό διάστημα μελέτης (π.χ. 25 λεπτά) και στη συνέχεια ένα σύντομο διάλειμμα (π.χ. 5 λεπτά).
- Μπορεί να κάνει παντομίμα ζώα για να χαλαρώσει.
- Μπουσουλώντας ή έρποντας, μεταφέρει ένα χαρτόκουτο, προωθώντας το με το κεφάλι.
- Περιστρέφεται 10 φορές γύρω από ένα αντικείμενο στο πάτωμα κοντά του, χωρίς να το αγγίξει.
- Χορεύει, ενώ του έχουμε περάσει ένα απαλό κασκόλ στο σώμα και το συγκρατούμε.
- Κάνει jumping jacks και αλματάκια.
- Βάζουμε ένα μεγάλο μαξιλάρι στο μέσον του δωματίου και πέφτει πάνω του όσο πιο γρήγορα μπορεί.
- Κρατώντας το από τα 2 χέρια, το βάζουμε ανάμεσα στα πόδια μας και το κουνάμε.
- Κάνει 3 σετ μονόζυγο των 10 δευτερολέπτων.
- Πετάει ένα μπαλόνι στον αέρα και δεν του πέφτει.
- Αλλάζει 1-1 τα μολύβια από τη μία μολυβοθήκη στην άλλη με χρονόμετρο.
- Κόβουμε ένα σφουγγάρι σε κομματάκια, έπειτα το παιδί τα βελονιάζει με σκοινί και φτιάχνει κολιέ με χρονομέτρηση.
- Καρφώνει σε φελλένιο πίνακα στο ύψος του κορμού ή πιο ψηλά, πινέζες, σχεδιάζοντας, π.χ. ένα σπίτι ή ένα γράμμα.
- Φτιάχνουμε μία κόκκινη, πράσινη και μπλε κάρτα. Όταν δείχνουμε τη μπλε, χτυπά τα χέρια κανονικά, όταν βλέπει την κόκκινη, τα χτυπά γρήγορα και όταν είναι πράσινη, τα χτυπά αργά, εναλλάσσοντάς τες κάθε φορά.
- Δίνουμε ένα μεγάλο λούτρινο ζώο να το σφίξει στην αγκαλιά του.
- Φτιάχνουμε μια σκηνή στο δωμάτιό του και κάθεται μέσα για 2 ́λεπτά.
- Του ετοιμάζουμε ένα γιαούρτι με πολύ μέλι ή κάνουμε μία σπιτική λεμονάδα/ πορτοκαλάδα.
- Δίνουμε αλμυρά σνακ.
Όπως γίνεται κατανοητό, η σωστή υποστήριξη και η εφαρμογή εξειδικευμένων τεχνικών, μπορούν να κάνουν σημαντική διαφορά στην πορεία των παιδιών με ΔΕΠ-Υ, βελτιώνοντας την ικανότητά τους να οργανώνονται και να συγκεντρώνονται. Μέσω της συνεργασίας και με υπομονή, μπορούμε να τα βοηθήσουμε να δημιουργήσουν ένα πιο ευνοϊκό περιβάλλον για τη μελέτη. Τέλος, καλό είναι να θυμόμαστε πως κάθε παιδί είναι μοναδικό και οι ανάγκες του μπορεί να διαφοροποιούνται, οπότε η συνεχής παρακολούθηση και προσαρμογή είναι το κλειδί για την επιτυχία.
Ενημερωθείτε σήμερα!
Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.
Κλείστε ραντεβού