Γιατί το παιδί μου δε διαβάζει; Μια Εργοθεραπευτική σκοπιά.

Οι δυσκολίες στο διάβασμα είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς γονείς, οι οποίοι συχνά ανησυχούν ή νιώθουν αμηχανία όταν βλέπουν το παιδί τους να αποφεύγει τη μελέτη. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως πίσω από αυτή τη συμπεριφορά, συνήθως, υπάρχουν βαθύτεροι λόγοι, που σχετίζονται τόσο με τη λειτουργικότητα, όσο και με τη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση του παιδιού.

Γιατί το παιδί δυσκολεύεται να διαβάσει;

Το διάβασμα απαιτεί μία σειρά από δεξιότητες πέρα από τη θέληση ή την ευφυΐα. Μερικά πιθανά εμπόδια είναι:

Οργάνωση και Εκτελεστικές Λειτουργίες

Η ικανότητα να οργανώνει το διάβασμά του, να δημιουργεί ένα πλάνο και να ακολουθεί βήματα, απαιτεί τις λεγόμενες εκτελεστικές λειτουργίες. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να ιεραρχήσουν τις εργασίες ή να διαχειριστούν τον χρόνο τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αναβλητικότητα και απογοήτευση, καθώς δεν τους είναι εύκολο να ολοκληρώσουν αυτό που ξεκίνησαν.

Συγκέντρωση και Αισθητηριακή Επεξεργασία

Η δυνατότητα να συγκεντρώνεται ένα παιδί επηρεάζεται από το περιβάλλον. Θόρυβοι, φώτα ή άλλες εξωγενείς καταστάσεις μπορεί να αποσπούν την προσοχή του, ειδικά αν υπάρχει δυσκολία στην αισθητηριακή επεξεργασία, κάνοντας το διάβασμα πιο κουραστικό και χρονοβόρο.

Κινητικές και Γραφοκινητικές Δυσκολίες

Η στάση του σώματος, ο τρόπος που κρατάει το μολύβι και η ικανότητά του να γράφει σωστά είναι σημαντικά στοιχεία για ένα άνετο διάβασμα. Παιδιά με δυσκολίες σε αυτές τις κινητικές δεξιότητες κουράζονται πιο εύκολα και ενδέχεται να αποφεύγουν τη μελέτη, λόγω της φυσικής δυσκολίας ή της αρνητικής τους εμπειρίας.

Αυτοπεποίθηση και Κίνητρο

Όταν ένα παιδί βιώνει αποτυχίες ή ακούει συχνά αρνητικά σχόλια, όπως «Δεν προσπαθείς.», μπορεί να μειωθεί η αυτοπεποίθησή του. Η μελέτη τότε φαίνεται σαν ένα μεγάλο και δύσκολο εμπόδιο που προκαλεί άγχος και αποθαρρύνει τη διάθεση για προσπάθεια. Η ενίσχυση του κινήτρου και της αυτοπεποίθησης είναι κλειδιά για την επιτυχία.

Πώς βοηθά η Εργοθεραπεία;

Η εργοθεραπεία στοχεύει όχι απλώς στο να «διαβάσει» το παιδί, αλλά, κυρίως, στο να αποκτήσει τα απαραίτητα εργαλεία για να γίνει πιο ανεξάρτητο και λειτουργικό στη μαθησιακή καθημερινότητά του.

Μαθαίνει στρατηγικές οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου

Ο εργοθεραπευτής βοηθά το παιδί να κατανοήσει πώς να οργανώνει τις δραστηριότητές του σε βήματα, όπως είναι το πότε πρέπει να ξεκινήσει, πώς να συνεχίσει και πότε να ολοκληρώσει μια εργασία. Επιπλέον, μαθαίνει να προγραμματίζει το χρόνο του και να διαχειρίζεται τις υποχρεώσεις του, π.χ. πώς να ετοιμάζει την τσάντα του ή να ακολουθεί ένα καθημερινό πρόγραμμα. Αυτό μειώνει το άγχος και την αναβλητικότητα, βελτιώνοντας συνολικά τη σχολική απόδοση.

Εξασκεί τη συγκέντρωση και την προσοχή μέσω παιχνιδιών και δραστηριοτήτων

Η εργοθεραπεία χρησιμοποιεί στοχευμένες και ευχάριστες δραστηριότητες, οι οποίες μοιάζουν με παιχνίδι, έτσι ώστε να ενισχύσει την ικανότητα του παιδιού να συγκεντρώνεται και να ελέγχει την προσοχή του. Μέσα από αυτές, μαθαίνει πώς να φιλτράρει τα περιβαλλοντικά ερεθίσματα και να παραμένει εστιασμένο, παρά τις περισπασμούς.

Δημιουργούμε εργονομικό περιβάλλον μελέτης

Η σωστή στάση σώματος, ο κατάλληλος φωτισμός και η σωστή θέση των χεριών και των υλικών παίζουν μεγάλο ρόλο στην αντοχή του παιδιού κατά τη μελέτη. Ο εργοθεραπευτής δίνει πρακτικές οδηγίες και προτείνει προσαρμογές που το βοηθούν να διαβάζει χωρίς να κουράζεται γρήγορα ή να πονά.

Εκπαίδευση σε μικρά διαλείμματα και τεχνικές αυτορρύθμισης

Τέλος, μέσω της εργοθεραπείας, το παιδί μαθαίνει να αναγνωρίζει το όριο της κόπωσης ή της αποσπασμένης συγκέντρωσης και να κάνει σύντομα διαλείμματα. Επίσης, εξασκείται σε τεχνικές που βοηθούν στη ρύθμιση της ενεργητικότητας και του άγχους, όπως βαθιές αναπνοές ή ήπιες κινήσεις, ώστε να ανανεωθεί και να συνεχίσει την εργασία του με καλύτερη διάθεση.

Η δυσκολία, επομένως, ενός παιδιού στο διάβασμα δεν είναι θέμα τεμπελιάς ή αδιαφορίας. Είναι αποτέλεσμα πολλών και διαφορετικών παραγόντων, που συχνά δεν είναι ορατοί με την πρώτη ματιά. Η εργοθεραπεία δεν στοχεύει απλώς στην ενίσχυση των σχολικών επιδόσεων. Στοχεύει στο να δώσει στο παιδί τα εργαλεία για να ανακαλύψει τον εαυτό του, να αποκτήσει εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του και να νιώσει ότι μπορεί να τα καταφέρει. Με σωστή καθοδήγηση, ενσυναίσθηση και υποστήριξη, το διάβασμα παύει να είναι ένας γολγοθάς και γίνεται μέρος μιας καθημερινότητας όπου το παιδί νιώθει ικανό, αυτόνομο και ασφαλές.

Ενημερωθείτε σήμερα!

Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.

Συμπληρώστε το ιστορικό.

Κλείστε ραντεβού

Share

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο